«Спаситель світу» Леонардо: експерт розкриває нові «захоплюючі» докази

Опублікував on / 0 Комментарів

Чи належала картина, представлена в Луврі в Абу Дабі, вартістю 450 мільйонів доларів англійському дворянину, який попрямував за Карлом І на ешафот в 1649 році?

Оскільки Лувр в Абу-Дабі представляє картину Леонардо «Спаситель світу» цього місяця, з’явилися нові свідчення, які ставлять під псумнів питання первинного місця перебування картини та її королівське походження.

До сих пір вважалося, що картина імовірно була написана для покровителя Леонардо короля Людовика XII та його дружини Анни з Бретані, яка “найімовірніше” замовляла її у художника незабаром після французького завоювання Мілану близько 1500 року. «Спаситель миру» Леонардо з’являється в Англії в 17 столітті, як власність Карла І, в розпал громадянської війни.

Учені заявляють, що коли французька принцеса Марія Генріетта вийшла заміж за короля Карла І в 1625 році, вона, можливо, привезла картину з собою, і залишила її в папартаментах Грінвича як королівську власність до королівської страти в 1649 році. Вона була ототожнена ​​з «Молитвою Христа» Леонардо.

Але зараз нові дослідження фахівця з живопису 17-го століття Джеремі Вуда свідчать про те, що «Спаситель світу» Леонардо знаходився в будинку марціза Джеймса третього, пізніше першого герцога Гамільтона, між 1638 і 1641 роками, а не в кімнатах королеви Генрієтти. Це ставить питання про те, як картина може бути в двох місцях одночасно: будинок Гамільтона та шафа Генрієтти в Грінвічі.

Маргарет Далівалл, чия експертиза походження “Спасителя світу” є однією з основоположних, що підтверджує авторство Леонардо, відзначила важливість “захоплюючого відкриття” Вуда в його ессе (“Покупка та продаж мистецтва” у Венеції, Лондоні та Антверпені … близько 1637- 52, нещодавно опублікованого компанією Уолпола), в якому представлений список картин в будинку Гамільтона приблизно з 1638 по 1641 рік.

«Точний опис картини як роботи Леонардо в інвентарному списку Гамільтона є не типовим для документа 17-го століття, – говорить Далівалл. Інвентарний запис виглядає дуже переконливим для мене, враховуючи, що картина зберігалася серед картин престижних Делла Нейва і Пріулі.

Існує 20 варіаций «Спасителя світу», написані багатьма учнями та послідовниками Леонардо. Якщо обидві картини можуть бути ідентифіковані як “Спаситель світу” в Абу-Дабі, у Далівалл є імовірне пояснення, як картина потрапила з колекції Гамільтона у власність Карла І. “Картина була тісно пов’язана з Королівською колекцією. Король, згідно з документом від 18 жовтня 1638 року, хотів отримати картини, куплені Гамільтоном у Венеції, погрожуючи накладанням митних зборів, а пристрасть короля і королеви до Леонардо задокументована», – говорить Далівалл. «Тому я вважаю, що існує велика вірогідність того, що ця картина була зафіксована в будинку «Челсі » і вибрана королем в якийсь момент між 1638 і 1641 роками, для королівських апартаментів в Грінвічі».

Вона додає: “Я не знайшла доказів того, що “Спасителя світу ” Марія Генрієтта привезла з Франції; приналежність була встановлена ​​завдяки тому факту, що картина була записана в переписі її власності в 1649 році».

Вуд і Далівалл також обговорили інші можливі гіпотези. Одна з них – ключова роль, яку грає офорт виконаний з оригіналу картини “Спаситель світу” Леонардо, створений роялістом Вацлаусом Холларом, який тоді жив у вигнанні в Антверпені. Після страти Джеймса Гамільтона в 1649 році його брат, другий герцог, доставив більшу частину своєї колекції в Нідерланди для продажу. Чи може “Спаситель світу” Гамільтона бути частиною цієї партії, і чи може це пояснити “як і чому” Холлар відновив його “з оригіналу” в Антверпені в цей час? (Дійсно, в 1649 і 1650 роках Холлар зробив ряд офортів італійських картин, які були доступні йому в оригіналі.)

Є навіть інтригуюча можлива інформація, що підтверджує це: у ящику для транспортування картин Гамлітона була картина “Спаситель світу”, але без атрибуції. Нестача інших картин у колекції Гамільтона, вважає Вуд, робить це припущення таким, що заслуговує уваги.

Далівалав збирається розвивати і повністю розв’язати цю гіпотезу в майбутній книзі «Спаситель світу», над якою вона працює разом з американським арт-дилером Робертом Симоном та експертом по живопису Леонардо Мартіном Кемпом (Видавництво Оксфордського університету).

Тепер експерти будуть уважно вивчати особливості колекції Гамільтона і роботи, які він успадкував від своїх предків.