«Мій батько Пікассо»: дочка розповіла, як позувала в рожевих пінетках

Коли Пабло Пікассо в 1927 році зачарувався 17-річною
дівчиною, яку зустрів біля галереї Лафайєт, він все ще був одружений на колишній
балерині Ользі Хохловій. Незабаром Марія-Тереза Вальтер стала його музою,
героїнею пишних портретів і народила дочку своєму коханому, який був старший за
неї на 28 років. Втім, він залишив її і перейшов до наступної зі своїх
численних пасій - до Дори Маар, фотографки-сюрреалістки і художниці.
У своїй новій книзі 84-річна Майя Пікассо, донька художника
і Марії-Терези, розповіла про жінок у житті свого батька і про свої близькі
стосунки з ним. Мемуари «Пікассо і Майя. Батько і дочка» вийдуть в світ на
початку осені під редакцією її дочки, мистецтвознавця Діани Відмайер-Пікассо.
В інтерв'ю їй Майя говорить, що Пікассо зображував її маму
«дуже чуттєво». «Мене вражає, наскільки точно вона представлена. У неї були
пишні форми, дуже круглі груди, але при цьому вона була дуже пристрасною і
спортивною, - розповідає дочка художника. Думаю, що зустрівши її, мій батько в
якомусь сенсі знайшов своє місце. Ось чому він так часто зображав її, особливо
в скульптурі».
Вона особливо виділила картину «Натюрморт на
столі-п'єдесталі», яка була написана в 1931 році і зараз перебуває в
Національному музеї Пікассо в Парижі. «Мій батько зобразив вигини моєї матері у
вигляді натюрморту, особливо її груди у вигляді фруктів, а також пряме, світле
волосся. Ці елементи передають почуття мого батька до неї», - стверджує Майя.
На перших порах народження Майї, як і роман її батька з
Марією-Терезою, було секретом. Через кілька місяців після її народження Пікассо
закрутив роман з Маар. Дочка зазначає: коли Пікассо розривався між її матір'ю і
Дорою, він об'єднав риси обох своїх коханих в портреті «Марія-Тереза у
червоному береті з помпоном» 1937 року. «Мій батько ... ніколи не втомлювався
писати [мою матір], малювати її, ліпити, гравірувати. Але на цій картині
поєднуються моя мати і Дора Маар. Тут волосся і очі моєї матері, але ніс і
колір обличчя нагадують Дору, яка увійшла в його життя в 1936 році, незабаром
після мого народження», - каже Майя.
Проте, на книгу, поза сумнівом, обрушиться шквал критики за
те, що відносини між Марією-Терезою Вальтер і Пікассо зображені в ній в настільки
в позитивному світлі. Після руху #MeToo відношення Пікассо до жінок було
переглянуте. У 2018 році Джок Рейнольдс, директор Художньої галереї Єльського
університету, охарактеризував Пікассо як «одного з найгірших кривдників XX
століття в плані його історій з жінками» і запитав: «Чи збираємося ми прибрати
його роботи з галерей?»
У своєму шоу «Нанетт» на Netflix комедіантка Ханна Гедсбі
описала жах, який пережила, прочитавши про відносини 45-річного Пікассо і
17-річної Вальтер. «Пікассо сказав: "Це було чудово - я був в розквіті
сил, вона була в розквіті сил". Я, напевно, прочитала це, коли мені було
17. Чи знаєте, як це було моторошно?», - сказала актриса.
А редактор Artnet Юлія Гальперіна зазначає, що історії про
відносини Пікассо з жінками «Розповідають, щоб романтично охарактеризувати
одержимого, пристрасного і важкого художника, чиї бурхливі стосунки були
необхідні, щоб запалити його творчий вогонь».
У новій книзі Майя Пікассо згадує, як позувала батькові у
віці з семи до вісімнадцяти років: «Ми могли сидіти за столом, і раптово у
нього з'являлося бажання увічнити вираз обличчя або позу. Він говорив мені:
"Не рухайся!" - і кидався шукати папір, олівці, дошку або блокнот».
Про свій ніжний, дитячий портрет 1938 року «Перший сніг»
вона говорить: «Це був день, коли я зробила свої перші кроки ... На мені були
маленькі рожеві пінетки, які мій батько зберігав все своє життя».
За словами Майї, коли батько просив її позувати, «він
наполягав, щоб я не посміхалася». Але вона згадує «відмінне почуття гумору»
Пікассо і іграшки, які він робив для неї під час війни, в тому числі «сім'ю
маленьких персонажів з тканини і головами з нуту».
За матеріалами The Guardian